آفتاب پرستی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
سه شنبه 28 آبان 1398
https://cgie.org.ir/Fa/article/240174/آفتاب پرستی
سه شنبه 31 تیر 1404
چاپ شده
1
آفتابپرستی، یا آیین پرستش خورشید، که اسلام آن را فریب شیطان، گمراهی و از اعمال کافران دانسته است. پرستش مظاهر و قوای طبیعت از دیرباز در میان اقوام ابتدایی جهان معمول بوده است؛ از میان آن مظاهر، خورشید به سبب اهمیتی که در طبیعت و در زندگانی مردمان دارد، حرمت و قداست خاص یافته است، و به صورتهای مختلف بدان تشخص و الوهیت دادهاند. از اینروست که تقریباً در همۀ تمدنهای باستانی اسطورهها و تصورات گوناگون دربارۀ خورشید وجود داشته و آثار پرستش این جرم آسمانی از دورترین ایام باقیمانده است. تصاویر نمادهای خورشیدی از عصر حجر جدید گواه قدمت این امر است (آمریکانا).ایزدِ خورشید در نظر بعضی اقوام نرینه بود و نزد برخی دیگر مادینه. بعضی ملل در مجموعۀ خدایان خود، ایزد خورشید را زیردست خدای برتر یا خدای آسمان قرار میدادند، ولی در برخی نقاط دیگر، خدای خورشید کاملاً جای خدای آسمان را میگرفت (بریتانیکا، ذیل پرستش طبیعت).در هند باستان خدای خورشید را سوریه مینامیدند که خود را به 12 شکل آشکار میکند و یکی از آن صورتها (صورت نهم) ویشنو است (هیستینگز، ذیل برهمنیزم). در وداها خورشید به نامهای مختلف خوانده شده و سرودها بسیار در ستایش او باقیمانده است. در اسطورههای هندی، خورشید پسر آسمان است، دارای گردونهای است که 7 اسب آن را در سراسر جهان میکشند و سحر گردونهبان اوست. خورشید در مسیر خود، ظلمت و نیروهای اهریمنی را از جهان دور میکند، مایۀ حیات و رشد و ادامۀ بقای موجودات است و ارواح مردگان را به جهان دیگر رهبری میکند. امروزه نیز خورشید در میان پیروان مذاهب مختلف هندویی دارای حرمت خاص است، و در ادعیه و عبادات روزانۀ هندوان ستایش میشود (هیستینگز، ذیل خورشید، ماه، ستارگان در آیین هندویی). در سدههای اولیۀ مسیحی، مهرپرستی ایرانی به سرزمین هند راه یافت و با پرستش سوریه درهم آمیخت و مذهبی جدید مبتنی بر پرستش خورشید در آنجا پدید آمد که تا حدود سدۀ 5 و 6 ق/11 و 12م ادامه داشت (مجتبائی، 77، 78).در ایران قدیم، دستکم از زمان زردشت به بعد، همیشه اهورهمزدا یا اورمزد خدای بزرگ بهشمار میآمده و پرستیده میشده است، اما بعضی عوامل طبیعی همچون، آب، آتش، خورشید و ماه در کنار برخی مفاهیم انتزاعی از قبیل «مهر» (پیمان) و «سروش» (اطاعت) نیز به اصطلاح زردشتیان ایزد بهشمار میآمدهاند. بنابراین تا آنجا که از اسناد و مدارک برمیآید، ایرانیان هیچگاه آفتاب یا خورشید را به عنوان «خدای مطلق» نمیپرستیدند، اما پیش از زرتشت یکی از برترین خدایان آنان بهشمار میرفت که سرچشمۀ نور و گرمی در جهان و نگهبان نیکیها و براندازندۀ ظلمت و شرّ و تباهی بود. خورشید (در اوستا هور، هوره خشئته و در پهلوی خور) همانند ایزدان دیگر نیایش خاص خود را داشته و چشم اهورامزدا خوانده شده است (یسنا 1، بند 11). یشت ششم یا خورشید یشت به خورشید اختصاص دارد و «خورشید نیایش» یکی از نیایشهای زردشتی است که در صبح و ظهر و عصر خوانده میشود. در مینوی خرد (ص 70) آمده است که هر روز باید 3 بار، در برابر خورشید همانند ایستاد و آن را ستایش کرد. نیایش زردشتیان در برابر خورشید نیایش آنان در برابر آتش است. خورشید در آسمان مانند آتش در زمین سرچشمۀ نور و روشنایی و گرمی است. از دیرزمان خورشید با ایزدمهر (ایزدپیمان در ایران قدیم) ارتباط نزدیک داشته است، زیرا ایزدمهر پیش از برآمدن خورشید در سپیدهدم ظاهر میشود و همراه خورشید برای نظارت بر پیمانها از شرق به غرب میرود (یشتها، مهریشت، بند 13). همین ارتباط نزدیک موجب شده است که در ادبیات پهلوی (مثلاً در مینوی خرد، 26) و نیز فارسی، «مهر» در معنی خورشید بهکار میرود.یونانیان باستان خورشید را هلیوس مینامیدند و آن را به این نام و نیز به نام «آپولو» ستایش میکردند. آپولو خدای نور و پاسدار پاکی و نظم و قانون بود و با پیکانهای خود نیروهای ظلمت و بدیها و بیماریها را دور میکرد (آمریکانا، ذیل آپولو، هلیوس). رومیان خورشید را با نام سول میستودند و آن را یکی از نیاکان آسمانی شهر رم میدانستند (بریتانیکا، ذیل دین رومی)، ولی خورشیدپرستی در آنجا با پرستش میترا به اوج خود رسید و مهر لقب خورشیدِ شکستناپذیر یافت. چندتن از امپراتوران روم پیش از مسیحیت خورشیدپرست بودند و پرستش خورشید دین رسمی دولت روم بود (همانجا).مردم چین خورشید را یکی از ایزدان خود میشمرده و دربارۀ آن افسانههایی داشتهاند. در ژاپن از محبوبترین خدایان، ایزد بانوی خورشید یا آماتراسو اومیکامی بوده و هنوز در میان پیروان دین شینتو اهمیت بسیار دارد، و امپراتور ژاپن فرزند او تصور میشود (هیستینگز، ذیل خدا در آیین ژاپنی؛ بریتانیکا، ذیل پرستش طبیعت؛ آمریکانا، ذیل دین در ژاپن).در مصر باستان خورشید از قدرتهای آفرینندۀ جهان بود و به نامهای رع و اتن و نامهای دیگر، در نواحی مختلف این سرزمین پرستیده میشد. فراعنۀ مصر خود را فرزندان رع و تجسم آن میدانستند، و در سدۀ 14قم یکی از فراعنۀ مصر به نام اخن اتن خورشیدپرستی توحیدی را بنیاد نهاد و پرستشهای دیگر را منسوخ ساخت و یک چند اَتِن به عنوان تنها ایزد و خداوند اعظم در سراسر مصر پرستیده میشد (هیستینگز، ذیل دین مصری؛ آمریکانا، ذیل رع).در بینالنهرین، آشوریان و بابلیان و کلدانیان چون بسیاری دیگر از اقوام باستانی، خدای خورشید (شمس یا سمس) را مذکر میدانستند. در اساطیر بابلی شمش، «نور خدایان»، خدای عدالت و قانون هم بود و نیروی نگهبان عدالت و قانون تصور میشد (در نقوش بابلی، حمورابی، قانوننامۀ معروف خود را از دست شمش میگیرد). بابلیان وی را «داور آسمانها و زمین» میدانستند و معبدش را «خانۀ داوری در جهان» مینامیدند (دورانت، 154؛ آمریکانا، ذیل شمش). کنعانیان قدیم نیز چون اقوام سامی دیگر، خورشید را به نام شمش میپرستیدند (هیستینگز، ذیل کنعانیان).اعراب برعکس برادران سامی خود، «شمس» را مؤنث میدانستند. بعضی از آنان برای الٰهۀ شمس بُتی ساخته بودند و آن را نیایش میکردند. این بت قدمت بسیار داشت (ابنکلبی، 89). نام «عبدشمس» و نیز «امرشمس» که در میان آنان رواج داشت (همانجا؛ هیستینگز، ذیل اعراب باستان). حاکی از عبادت این الٰهه است، چنانکه «عبدالشارق» نیز ظاهراً معلوم میکند که خورشید طالع نزد آنان همچون یک خدا تصور میشده است (همانجا). خدای خورشید نزد اهالی «تَدْمُر» (پالمیرا) واقع در میانۀ صحرای سوریه به 2 نام ملک بیل و یرحی بول خوانده میشد (بریتانیکا، ذیل دینهای عربی؛ هیستینگز، ذیل پالمیریان). در شهر «حَضْر» واقع در بینالنهرین، شمس بالاترین خدایان بود، تا جایی که آن شهر را «شهر خورشید» (مدینةالشمس) میخواندند، ولی در اینجا شمس مذکر بود، نه مؤنث (شوقی، 24). صابئین نیز در بینالنهرین از کسانی بودند که ماه و خورشید و سایر اجرام سماوی را عبادت میکردند و در اینباره آراء و آداب و اسطورههای خاص داشتند.قرآنکریم به ما خبر میدهد که در زمان سلیمان پیامبر(ع)، در سرزمین سبا، مردم و دستگاه حکومتی آنجا آفتاب را میپرسیدهاند (نمل/27/24)، لیکن باتوجه به خصوصیت کاملاً توحیدی اسلام، طبیعی است که این عمل مردود است: آیۀ 37 از سورۀ فصلت سجده کردن به سوی خورشید (و ماه) را صریحاً منع کرده است و بسیاری از مفسران چون امام فخر رازی، آیۀ مزبور را دربارۀ مجوس (و صابئین) میدانند که خورشید و اجرام نورانی آسمان را قبلهگاه خود قرار دادهاند (27/129؛ و نیز میبدی، 8/536). به هر تقدیر، در قرآن مجید مردم سبا و یا کسانی از آنان که به پرستش خورشید دل خوش داشته و معبودانی جز خداوند برای خود گرفته بودند از کافران شمرده شدهاند (نمل/27/43).از پیغمبر(ص) نقل کردهاند که ایشان نماز به آفتاب هنگام طلوع آن را به کفار نسبت دادهاند (شیخ مفید، 36). در جای دیگر پرستش خورشید و ماه را در کنار پرستش خدایان دروغین (طواغیت) جای دادهاند (بخاری، 1/195، 8/179، 180). مؤید این حدیث، نص قرآن مجید است که پرستش خورشید را گمراهی و برخاسته از فریب شیطان میداند (نمل/27/24). پیغمبر(ص) نیز در خبری پرستش خورشید (و ماه) رابه گونهای با شیطان مربوط دانسته و این فعل را از آنجا که از قیاس ناشی شده، عملی شیطانی شمرده است (دارمی، 1/65).قرآن کریم در سرگذشت ابراهیم(ع) در منع پرستش کواکب و اجرام سماوی، چنین استدلال میکند که خورشید از «آفلین» است و آنچه افول کند نمیتواند اله و معبود باشد (انعام/6/76- 78). به گفتۀ مفسران آنچه افول کند مُحْدَث است و محدثات شایستۀ پرستش نیستند (طبرسی، 2/323، 324؛ فخر رازی، 13/54). هم در قرآن و هم در احادیث نبوی خورشید، آیتی از آیات خداوند است (فُصلت/41/37؛ مالک بن انس، 1/186؛ ابن حنبل، 3/ 318) و جز نشانۀ کوچکی از قدرت پروردگار چیزی نیست.نام خورشید (شمس) در قرآن 33 بار تکرار شده است. خورشید، از آنِ خداوند است، چنانکه در قرآن بارها آمده که هرچه در آسمانها و زمین است از آنِ اوست (مثلاً بقره/2/284، 255؛ آل عمران/3/109؛ نساء/4/126، 131؛ مائده/5/40؛ توبه/9/116 و...) و خورشید خود آفریدهای است چون دیگر آفریدگان و پروردگار خویش را تسبیح میگوید: «هرچه در آسمان و زمین است ــ ازجمله خورشید و ماه و ستارگان ــ خدا را سجده میکنند یعنی مقهور سنن اویند» (رعد/13/15؛ نحل/16/49؛ حج/22/ 18).خورشید (و ماه) مُسخّر ارادۀ خداوند است (رعد/13/2؛ اعراف/7/54؛ عنکبوت/29/61) و خدا آنها را برای انسان مسخر کرده است (نحل/16/12). پیغمبر اکرم(ص) در جایی خورشید را مأمور امر الٰهی دانستهاند (ابن حنبل، 2/ 318؛ بخاری، 4/57) که جز اطاعت فرمان الٰهی کاری نمیکنند. نظم کنونی حرکت خورشید (که در قرآن از آن به شنا کردن تغبیر شده: یس/36/40) نیز ابدی نیست و به تقدیر خداوند است؛ ولی با اینهمه، در قرآنکریم از خورشید با احترام یاد شده و خداوند به آن سوگند یاد میکند (الشمس/91/1).به هر حال خورشید هرچه باشد، زمانی سرد و خاموش خواهد شد (تکویر/81/1). از پیغمبر اکرم(ص) نقل است که در روز قیامت خورشید و ماه درهم پیچیده و تاریک (مکوّران) خواهند گردید (بخاری، 4/75)، چنانکه در آن هنگام، بنا بر قرآن مجید، آفتاب و ماه جمع میشوند (قیامة/75/9) و هر دو بینور خواهند شد (میبدی، 10/302). این اشارهای است به تغییرات عظیم کیهانی در آخرالزمان، و دلیل بر باطل بودن پرستش هر معبودی که خود مخلوق و فناپذیر باشد.سرانجام، در اسلام دستور داده شده که به هنگام کسوف (خورشید گرفتگی) نماز آیات بخوانند و معنای این حکم آن است که به هنگام حدوث هر نوع حادثۀ کیهانی ــ همچون همۀ اوقات دیگر ــ فقط باید به خداوند یکتا توجه داشت.
آمریکانا؛ ابن حنبل، احمد بن محمد، مسند، قاهره، دارالفکر، 1303ق؛ ابن کلبی، هشام بن محمد، کتابالاصنام، ترجمۀ محمدرضا جلالی نائینی، تهران، 1348ش؛ بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح، استانبول، المکتبةالاسلامیه؛ بریتانیکا؛ دارمی، عبدالله بن عبدالرحمن، سنن، بیروت، دارالفکر، 1398ق/ 1978م؛ دورانت، ویل، تاریخ تمدن، ج 1، ترجمۀ احمد آرام و دیگران، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، 1365ش؛ شوقی، ابوخلیل، اطلس التاریخ العربی، دمشق، دارالفکر، 1405ق/1985م؛ شیخمفید، محمد بن محمد، الاختصاص، به کوشش علیاکبر غفاری، قم، منشورات جماعة المدرسین فی الحوزةالعلمیة؛ طبرسی، فضل بن حسن، مجمعالبیان، قم، منشورات مکتبة آیةالله العظمیٰ المرعشی، 1403ق؛ فخر رازی، محمد بن عمر، التفسیرالکبیر، بیروت، دار احیاءالتراث العربی؛ مالک بن انس، الموطأ، به کوشش محمد فؤاد عبدالباقی، بیروت، داراحیاءالتراث العربی، 1951م؛ مجتبائی، فتحالله، «ایران و هند در دورۀ ساسانیان»، نشریۀ انجمن فرهنگ ایران باستان، تهران، س 19، شم 20، فروردین 1358ش؛ میبدی، احمدبن محمد، کشفالاسرار، به کوشش علیاصغر حکمت، تهران. امیرکبیر، 1357ش؛ مینوی خرد، ترجمۀ احمد تفضلی، تهران، بنیاد فرهنگ ایران، 1354ش؛ هیستینگز؛ یسنا، به کوشش ابراهیم پورداود، تهران، ابنسینا، 1340ش؛ یشتها، گزارش ابراهیم پورداود، تهران، طهوری، 1347ش.
مسعود جلالی مقدّم
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید